Açılış Saatleri
  • Pazartesi :Kapalı
  • Salı :Kapalı
  • Çarşamba :Kapalı
  • Perşembe :Kapalı
  • Cuma :Kapalı
  • Cumartesi :Kapalı
  • Sunday :Kapalı

Kumkapı’da bulunan kilise, oldukça eski olmasına rağmen, görülmekte olan yapı, 1901 tarihlidir. 1583 tarihinde Tryphon ve 1604’te Paterakis tarafından hazırlanan listelerde bu kilisenin de adı bulunuyordu. 1645 Ve 1660 yıllarında yanmış ama yeniden inşa edilmiş. Yapı 1730 yılında onarım görmüş. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi adlı eserinde kilise ile ilgili olarak şu bilgileri verir; Rus Çarı Büyük Petro’nun, 1700 yılı Aralık ayı sonlarına doğru İstanbul’a gönderdiği elçisi Dimitri Mihayloviç Galiçin, şehri gezmek bahanesi ile çıkar ve Rum Patriği Dosssifei ile görüşür. Çar, elçisine gizli görevler vermiştir. Fakat, Patrik , elçiyi bu isteklerinden vaz geçirir. Bu arada da elçiden bir ricada bulunur. Kumkapı’da yanmış olan Aya Kiryaki Kilisesi’nin yeniden yapılması için Osmanlı Hükümeti ile iletişime geçmesini ister. Ve saraydan şöyle bir emirname çıkar: İstanbul Kaymakamı Vezir Osman Paşa’ya ve İstanbul Kadısına hüküm ki: Moskov çarının der-i devletmedarımda olan büyük elçisi Duka Dimitriyus Mihayloviç Goliçen arz-ıhal gönderip mahrusa-i İstanbul’da Kumkapı kurbinde Çadırcı Ahmed Mahallesi’nde vaki feth-i hakaniden beru ehl-i zimmet Rum reayasının yedlerinde terk olunan Ayakiryaki demekle maruf kilise mukaddema vaki olan ihrak-ı azimde muhterik olup eser-i binadan  bir nesne kalmayıp sırf arsa-i haliye kaldığını bildirip olbahta hükmü humayunum rica etmeğin mesağ-ı şer’isi olduğu mertebe keşfolunmak için yazılmıştır.  1776 tarihli Kauffer Haritasında Merdivenli Kilise olarak gösterilmiş, 1865’te tekrar yanmış, 1894 depreminde de tamamen yıkılmış. Karamanlılar Cemiyeti tarafından, 1895 yılında aynı yerde yeni baştan inşa edilmeye başlanmış ve 1901 yılında bitirilerek ibadete açılmış.

Kodlu bir arazide bulunan Aya Kiryaki Kilisesi’nin girişi birkaç basamakla çıkılan bir avlu içindedir. Güneybatısında, aşağıda Ayios Vasilios Ayazması vardır. Yapı, yüksek duvarlarla çevrelenmiştir. Kitabesi yoktur. Mimarı, Yedikule’li Periklifio Fotiadis’tir. Büyükada Sabuncakis Köşkü, Ruhban Okulu ve  ve daha birçok yapı Mimar Fotiadis’in eserlerindendir.

Kare kesitli, baldaken tipi iki çan kulesi, yapının iki kenarında olup, dışa çıkıntı yaparlar. Kilise, dikdörtgen planlı ve merkezi tipte inşa edilmiştir. Merkezi bölüm kubbe ile örtülmüştür. Merdivenli girişi batı tarafındadır. Giriş kemerleri, giriş ve pencere sütunları mermerdir. Kapı üstünde, çatının alt kısmı üçgen alınlıklı olarak bitirilmiştir. Saçak altında tek sıra halinde tuğladan oluşmuş diş motifi bütün yapıyı dolanır.Kilise, düzgün kesme taş ile inşa edilmiş olup, cephelerde simetrik olarak birbiriyle benzerlik göstermektedir. Ön taraf süslemeleri yoğun olup, renkli asma salkımlarıyla yapıya zenginlik ve hareketlilik kazandırılmıştır. Kilise içindeki 8 adet sütun, porfir taklitli olup yeşile boyanmış ve yuvarlak memer altlıklar üzerine konulmuşlardır. Stilize kompozit başlıkları da kartonpiyerdir. Narteksin kuzey ve güneyine yerleştirilmiş merdivenlerle üst galeriye çıkılmaktadır. Mermer ikonostasis, porfir parçalarıyla renklendirilmiştir. Baldaken tipteki ahşap ambon, naosun kuzeydoğusundadır.

Naosta, kubbe ortasındaki madalyonda “Pantokrator İsa” yer alır. Apsis örtüsünde ise “Blaherna Meryemi” vardır. Nartekste işlenmiş tasvirler, Tevrat’tan alınmıştır. Galeri korkuluğunda bulunan çerçeveler ile kuzey ve güney duvarlarında ise İncil’den sahneler yer alır.

Avluda bulunan iki katlı yeni yapı, mektep olarak kullanılmıştır. Kilisenin karşısındaki görkemli ama harabe durumdaki bina aslında bir Rum okulu olup, bu kilisenin vakfına aittir. Mübadele sonrasında uzun zaman kaderine terk edilmiş, bazı kaynaklarda dokuma atölyesi olarak da gösterilmiştir. Bu da okul olarak öğrencisi olmadığı zaman, bir dokuma atölyesi tarafından kullanılmış olduğunu göstermektedir.

Avlunun doğusunda bulunan iki katlı yapının üst katları kilise mensuplarına ait lojman, alttaki birimler de dükkan olarak kullanılmışlardır.Aya Kiryaki Kilisesi, Kumkapı’da, Gedikpaşa Caddesi üzerinde yer alıyor. Bölge, tarihin izlerini gözler önüne seren eserlerle dolu. Bu kilise, Neo Bizans özellikleri ve Yedikule’li mimarın mükemmel çalışması ile görülmeye değer bir yapı olarak ziyaret edilmeyi hak ediyor. Kiliseden çıkıp, Gedikpaşa’ya giden yokuşa doğru döndüğünüzde, hemen yokuşun başında, sağ taraftaki taş binaya da bakmanızı öneririm. Bitişik nizamda inşa edilmiş yapıların içinde sıkışmış olsa da, üzerindeki sanatsal süslemelerle eski taş ustalarının önünde saygı ile eğilmemizi ve onları büyük bir özlemle anmamızı çok net olarak anlatıyor.

Aya Kiryaki Kilisesi’nin adını aldığı Azize Ayia Kiryaki, her yılın 7 Temmuzunda anılıyordu. Kilisenin ayin günü de bu tarihti. Azize (Ayia) Kiryaki, inançlı bir Hristiyandı. Babası Doroteos ve annesi Evsevia’nın çocukları olmaz. Tanrıya  dua ederler ve anne hamile kalıp bir Pazar günü kızını doğurur. Kız Pazar günü doğduğundan aynı anlama gelen Kiriaki adı verilir ve dindar anne ve babası tarafından inançlı bir Hristiyan olarak yetiştirilir. Genç, güzel bir kız olur ve pagan bir delikanlı tarafından sevilir. Kiriaki delikanlının evlenme teklifini  red ederek dindar bir kadın olarak yaşayacağını söyler. Devir, putperest İmparator  Dioklitinos’un  (M.S. 284- 304) saltanatına rastlar. Delikanlının ailesi, Kiriaki ve ailesini putperest komutana şikayet eder. Tutuklanırlar, çeşitli işkenceler maruz kalırlar, özellikle Kiriaki en acımasız işkencecilere emanet edilir. Fakat hep güçlüdür, tanrının iradesiyle iyileşir, en sonunda kılıçla kafası kesilecekken ruhunu tanrıya teslim eder. Bu azizeye adanmış çok fazla kilise bulunmaktadır.

Aya Kiryaki Kilisesi

Kumkapı’da bulunan kilise, oldukça eski olmasına rağmen, görülmekte olan yapı, 1901 tarihlidir. 1583 tarihinde Tryphon ve 1604’te Paterakis tarafından hazırlanan listelerde bu kilisenin de adı bulunuyordu. 1645 Ve 1660 yıllarında yanmış ama yeniden inşa edilmiş. Yapı 1730 yılında onarım görmüş. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi adlı eserinde kilise ile ilgili olarak şu bilgileri verir; Rus Çarı Büyük Petro’nun, 1700 yılı Aralık ayı sonlarına doğru İstanbul’a gönderdiği elçisi Dimitri Mihayloviç Galiçin, şehri gezmek bahanesi ile çıkar ve Rum Patriği Dosssifei ile görüşür. Çar, elçisine gizli görevler vermiştir. Fakat, Patrik , elçiyi bu isteklerinden vaz geçirir. Bu arada da elçiden bir ricada bulunur. Kumkapı’da yanmış olan Aya Kiryaki Kilisesi’nin yeniden yapılması için Osmanlı Hükümeti ile iletişime geçmesini ister. Ve saraydan şöyle bir emirname çıkar: İstanbul Kaymakamı Vezir Osman Paşa’ya ve İstanbul Kadısına hüküm ki: Moskov çarının der-i devletmedarımda olan büyük elçisi Duka Dimitriyus Mihayloviç Goliçen arz-ıhal gönderip mahrusa-i İstanbul’da Kumkapı kurbinde Çadırcı Ahmed Mahallesi’nde vaki feth-i hakaniden beru ehl-i zimmet Rum reayasının yedlerinde terk olunan Ayakiryaki demekle maruf kilise mukaddema vaki olan ihrak-ı azimde muhterik olup eser-i binadan  bir nesne kalmayıp sırf arsa-i haliye kaldığını bildirip olbahta hükmü humayunum rica etmeğin mesağ-ı şer’isi olduğu mertebe keşfolunmak için yazılmıştır.  1776 tarihli Kauffer Haritasında Merdivenli Kilise olarak gösterilmiş, 1865’te tekrar yanmış, 1894 depreminde de tamamen yıkılmış. Karamanlılar Cemiyeti tarafından, 1895 yılında aynı yerde yeni baştan inşa edilmeye başlanmış ve 1901 yılında bitirilerek ibadete açılmış.

Kodlu bir arazide bulunan Aya Kiryaki Kilisesi’nin girişi birkaç basamakla çıkılan bir avlu içindedir. Güneybatısında, aşağıda Ayios Vasilios Ayazması vardır. Yapı, yüksek duvarlarla çevrelenmiştir. Kitabesi yoktur. Mimarı, Yedikule’li Periklifio Fotiadis’tir. Büyükada Sabuncakis Köşkü, Ruhban Okulu ve  ve daha birçok yapı Mimar Fotiadis’in eserlerindendir.

Kare kesitli, baldaken tipi iki çan kulesi, yapının iki kenarında olup, dışa çıkıntı yaparlar. Kilise, dikdörtgen planlı ve merkezi tipte inşa edilmiştir. Merkezi bölüm kubbe ile örtülmüştür. Merdivenli girişi batı tarafındadır. Giriş kemerleri, giriş ve pencere sütunları mermerdir. Kapı üstünde, çatının alt kısmı üçgen alınlıklı olarak bitirilmiştir. Saçak altında tek sıra halinde tuğladan oluşmuş diş motifi bütün yapıyı dolanır.Kilise, düzgün kesme taş ile inşa edilmiş olup, cephelerde simetrik olarak birbiriyle benzerlik göstermektedir. Ön taraf süslemeleri yoğun olup, renkli asma salkımlarıyla yapıya zenginlik ve hareketlilik kazandırılmıştır. Kilise içindeki 8 adet sütun, porfir taklitli olup yeşile boyanmış ve yuvarlak memer altlıklar üzerine konulmuşlardır. Stilize kompozit başlıkları da kartonpiyerdir. Narteksin kuzey ve güneyine yerleştirilmiş merdivenlerle üst galeriye çıkılmaktadır. Mermer ikonostasis, porfir parçalarıyla renklendirilmiştir. Baldaken tipteki ahşap ambon, naosun kuzeydoğusundadır.

Naosta, kubbe ortasındaki madalyonda “Pantokrator İsa” yer alır. Apsis örtüsünde ise “Blaherna Meryemi” vardır. Nartekste işlenmiş tasvirler, Tevrat’tan alınmıştır. Galeri korkuluğunda bulunan çerçeveler ile kuzey ve güney duvarlarında ise İncil’den sahneler yer alır.

Avluda bulunan iki katlı yeni yapı, mektep olarak kullanılmıştır. Kilisenin karşısındaki görkemli ama harabe durumdaki bina aslında bir Rum okulu olup, bu kilisenin vakfına aittir. Mübadele sonrasında uzun zaman kaderine terk edilmiş, bazı kaynaklarda dokuma atölyesi olarak da gösterilmiştir. Bu da okul olarak öğrencisi olmadığı zaman, bir dokuma atölyesi tarafından kullanılmış olduğunu göstermektedir.

Avlunun doğusunda bulunan iki katlı yapının üst katları kilise mensuplarına ait lojman, alttaki birimler de dükkan olarak kullanılmışlardır.Aya Kiryaki Kilisesi, Kumkapı’da, Gedikpaşa Caddesi üzerinde yer alıyor. Bölge, tarihin izlerini gözler önüne seren eserlerle dolu. Bu kilise, Neo Bizans özellikleri ve Yedikule’li mimarın mükemmel çalışması ile görülmeye değer bir yapı olarak ziyaret edilmeyi hak ediyor. Kiliseden çıkıp, Gedikpaşa’ya giden yokuşa doğru döndüğünüzde, hemen yokuşun başında, sağ taraftaki taş binaya da bakmanızı öneririm. Bitişik nizamda inşa edilmiş yapıların içinde sıkışmış olsa da, üzerindeki sanatsal süslemelerle eski taş ustalarının önünde saygı ile eğilmemizi ve onları büyük bir özlemle anmamızı çok net olarak anlatıyor.

Aya Kiryaki Kilisesi’nin adını aldığı Azize Ayia Kiryaki, her yılın 7 Temmuzunda anılıyordu. Kilisenin ayin günü de bu tarihti. Azize (Ayia) Kiryaki, inançlı bir Hristiyandı. Babası Doroteos ve annesi Evsevia’nın çocukları olmaz. Tanrıya  dua ederler ve anne hamile kalıp bir Pazar günü kızını doğurur. Kız Pazar günü doğduğundan aynı anlama gelen Kiriaki adı verilir ve dindar anne ve babası tarafından inançlı bir Hristiyan olarak yetiştirilir. Genç, güzel bir kız olur ve pagan bir delikanlı tarafından sevilir. Kiriaki delikanlının evlenme teklifini  red ederek dindar bir kadın olarak yaşayacağını söyler. Devir, putperest İmparator  Dioklitinos’un  (M.S. 284- 304) saltanatına rastlar. Delikanlının ailesi, Kiriaki ve ailesini putperest komutana şikayet eder. Tutuklanırlar, çeşitli işkenceler maruz kalırlar, özellikle Kiriaki en acımasız işkencecilere emanet edilir. Fakat hep güçlüdür, tanrının iradesiyle iyileşir, en sonunda kılıçla kafası kesilecekken ruhunu tanrıya teslim eder. Bu azizeye adanmış çok fazla kilise bulunmaktadır.

Özellikler
Yorum
Henüz yorum bulunmamaktadır, ilk yorumu yapmak ister misiniz?
İnceleme bırak
Hizmet: Fiyat: Kalite: Diğerleri:

Bir cevap yazın